

Care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio?
Leonardo DiCaprio are o filmografie vasta, intinsa pe mai bine de trei decenii, cu roluri care au redefinit dramele biografice, epopeile istorice, thriller-ele psihologice si satira sociala. De la varful popularitatii atins cu Titanic pana la colaborari autorale cu Martin Scorsese, filmele sale cumuleaza miliarde la box-office si numeroase distinctii majore. In randurile de mai jos gasesti o trecere in revista ampla, cu titluri, contexte, cifre la zi si repere oferite de institutii de profil precum Academy of Motion Picture Arts and Sciences, BAFTA sau Box Office Mojo by IMDbPro.
Roluri timpurii si afirmarea unui tanar actor (1991–1996)
Inainte de a deveni un nume global, Leonardo DiCaprio a parcurs o perioada de formare in care a alternat aparitii in filme independente cu prime roluri in productii de studio. Debutul pe marele ecran se leaga de Critters 3 (1991), un titlu modest, dar care a marcat intrarea lui in cinema. La scurt timp, DiCaprio a atras atentia prin This Boy’s Life (1993), unde a jucat alaturi de Robert De Niro, si in special prin Whats Eating Gilbert Grape (1993), rol pentru care a obtinut prima nominalizare la Oscar, la numai 19 ani. Aceasta nominalizare la Academy of Motion Picture Arts and Sciences a fixat reputatia unui tanar actor cu intensitate, sensibilitate si curajul de a aborda personaje dificile. In a doua jumatate a deceniului, a impins si mai departe paleta de roluri, trecand prin The Basketball Diaries (1995), The Quick and the Dead (1995), adaptarea moderna Romeo + Juliet (1996) a lui Baz Luhrmann, precum si drama de familie Marvin’s Room (1996) alaturi de Meryl Streep si Diane Keaton.
Aceste titluri timpurii au construit baza unui profil actoricesc capabil sa sustina personaje adolescentine nelinistite, tineri poeti sau anti-eroi fragili. Romeo + Juliet, spre exemplu, a dovedit ca poate ancora un film romantic pentru publicul tanar, in timp ce Whats Eating Gilbert Grape a scos la iveala o rigoare de compozitie rar intalnita la varsta lui. Conform Box Office Mojo by IMDbPro, Romeo + Juliet a trecut pragul aproximativ de 147 milioane de dolari incasari globale, confirmand intrarea lui DiCaprio in radarul studiourilor. In anii 1991–1996, cumulul de incasari ale filmelor in care a jucat a ramas relativ modest fata de varful ce avea sa urmeze, dar a fost suficient pentru a-i securiza traseul spre proiecte mult mai ambitioase. In acelasi timp, mediul critic a remarcat versatilitatea sa, iar institutii precum BAFTA au inceput sa-l ia in calcul pentru nominalizari in anii urmatori. Rolurile acestei etape explica de ce trecerea lui la blockbuster-e si epopei a parut naturala: avea deja un nucleu de credibilitate si o prezenta ecranica capabila sa sustina atat poetici indie, cat si montajele spectaculoase ale cinemaului comercial.
Filme reprezentative (1991–1996):
- Critters 3 (1991) – debut pe marele ecran, rol minor intr-o franciza horror
- This Boys Life (1993) – drama cu Robert De Niro; moment de vizibilitate majora
- Whats Eating Gilbert Grape (1993) – prima nominalizare la Oscar (Actor in rol secundar)
- The Basketball Diaries (1995) – portret intens al dependentei si alienarii
- The Quick and the Dead (1995) – western stylized regizat de Sam Raimi
- Romeo + Juliet (1996) – reinterpretare moderna Shakespeare, incasari globale semnificative
- Marvins Room (1996) – drama de familie cu distributie de top
De la Titanic la star global (1997–2001)
Anul 1997 marcheaza transformarea lui Leonardo DiCaprio intr-un fenomen global prin Titanic, regizat de James Cameron. Filmul a acumulat incasari de aproximativ 2,257 miliarde de dolari la nivel mondial si, conform Box Office Mojo, ramane in 2025 intre primele cinci filme cu cele mai mari incasari din istorie. La gala Academy Awards, Titanic a castigat 11 Oscaruri, iar imaginea lui DiCaprio in rolul lui Jack Dawson a devenit iconica. Dupa acest varf, DiCaprio a cautat sa evite tiparul de idol romantic si a mizat pe roluri variate: The Man in the Iron Mask (1998) i-a oferit un dublu rol, iar The Beach (2000), in regia lui Danny Boyle, l-a plasat intr-un portret al deziluziei turistice si al cautarii sensului intr-un paradis aparent.
Perioada 1997–2001 a consolidat statutul de star bancabil si a pregatit terenul pentru colaborari cu autori de prim rang. Cu The Man in the Iron Mask, incasarile au trecut aproximativ 183 de milioane de dolari global, in timp ce The Beach a atins in jur de 144 de milioane, potrivit Box Office Mojo. Dincolo de cifre, important este felul in care DiCaprio si-a calibrat imaginea: a ales roluri duale, personaje conflictuale, si a evitat stagnarea intr-o singura zona. Dupa super-succesul Titanic, optiunile lui au aratat un dozaj calculat intre titluri cu potential comercial si proiecte care ii testau compozitia actoriceasca. In 2001, Don’s Plum a fost un proiect controversat si cu distributie limitata, pe care multi cronologii ai filmografiei il trateaza separat. Cert este ca pana la pragul anului 2002, cand avea sa inceapa colaborarea cu Martin Scorsese, DiCaprio era deja ancorat intr-un traseu asumat: sa fie simultan star de box-office si actor de compozitie.
Filme reprezentative (1997–2001):
- Titanic (1997) – epopee romantica, ~2,257 miliarde USD global; 11 Oscaruri (AMPAS)
- The Man in the Iron Mask (1998) – dublu rol, aproximativ 183 milioane USD
- The Beach (2000) – drama existentiala, circa 144 milioane USD la box-office
- Don’s Plum (2001) – proiect independent, distributie limitata
- Participari media si aparitii conexe care i-au consolidat notorietatea globala
Colaborari definitorii cu Martin Scorsese (2002–2023)
Alianta creativa DiCaprio–Scorsese a devenit una dintre cele mai importante din cinemaul contemporan. Gangs of New York (2002) a deschis aceasta serie, oferind un portret al violentei si transformarii New York-ului in secolul al XIX-lea. A urmat The Aviator (2004), o fresca biografica luxurianta despre Howard Hughes, cu o performanta pentru care DiCaprio a primit o nominalizare la Oscar pentru rol principal. The Departed (2006) a livrat un thriller policier tensionat, iar mai tarziu Shutter Island (2010) a dus psihologia si ambiguitatea la un nivel de rafinament vizual si narativ remarcabil. The Wolf of Wall Street (2013) a fost un varf de energie si satira in colaborarea lor, in timp ce Killers of the Flower Moon (2023) a marcat o extindere a discursului istoric si etic, centrata pe crimele asupra nativilor americani din comunitatea Osage.
Din perspectiva cifrelor, cumulul acestor colaborari impresioneaza: potrivit Box Office Mojo, Gangs of New York a trecut de 190 milioane USD la nivel mondial, The Aviator a depasit 210 milioane, The Departed s-a apropiat de 290+ milioane, Shutter Island a depasit 295 milioane, The Wolf of Wall Street a ajuns in jur de 406 milioane, iar Killers of the Flower Moon a atins aproximativ 156 milioane in cinematografe, in contextul unei lansari sustinute de Apple si Paramount. La nivel de distinctii, The Departed a castigat Oscarurile pentru Cel mai bun film si Cel mai bun regizor (AMPAS), iar The Wolf of Wall Street i-a adus lui DiCaprio atat o nominalizare la Oscar pentru rol principal, cat si un Glob de Aur pentru Actor intr-o comedie sau musical. In 2025, aceasta axa DiCaprio–Scorsese ramane un etalon pentru modul in care un actor-star poate colabora pe termen lung cu un autor pentru a redefini genuri, teme si tipuri de personaje, trecand fluid de la epopei urbane la satire financiare si drame istorice cu relevanta sociala si politica.
Filme reprezentative in colaborarea cu Scorsese:
- Gangs of New York (2002) – epopee istorica urbana, nominalizari multiple la Oscar
- The Aviator (2004) – biografie Howard Hughes; nominalizare Oscar pentru DiCaprio
- The Departed (2006) – thriller premiat cu Oscar la principalele categorii
- Shutter Island (2010) – thriller psihologic cu incasari globale solide
- The Wolf of Wall Street (2013) – satira financiara, Glob de Aur pentru DiCaprio
- Killers of the Flower Moon (2023) – drama istorica cu nominalizari AMPAS in 2024
Versatilitate in thriller si SF: intensitate psihologica, conspiratii si visul lucid
Dincolo de parteneriatele cu Scorsese, Leonardo DiCaprio s-a impus ca o forta a thriller-ului si a SF-ului conceptual, punand in centrul rolurilor sale tensiunea interna si moralitatea ambigua. Un punct cardinal este Inception (2010), regizat de Christopher Nolan, in care DiCaprio interpreteaza un profesionist al infiltrarii in lumea viselor. Cu incasari globale de aproximativ 836 milioane USD (Box Office Mojo), Inception ramane, in 2025, unul dintre cele mai iubite si discutate SF-uri ale secolului XXI, datorita ideilor despre memorie, vinovatie si realitati stratificate. In paralel, Shutter Island (2010) – tot din 2010 – a adus un alt tip de neliniste, in care trauma si percepția se confunda in limitele unui spital psihiatric izolat. Aceste doua filme au reusit sa mentina o performanta actoriceasca intensa fara a pierde contactul cu spectacolul cinematografic, intr-un echilibru rar intre cinema de idei si entertainment de masa.
In registrul thriller-ului geopolitic, Body of Lies (2008), regizat de Ridley Scott, l-a pus pe DiCaprio in rolul unui agent CIA prins intre etica, informatii partajate si realpolitik, intr-un context post-11 septembrie. J. Edgar (2011), regizat de Clint Eastwood, l-a provocat sa compuna un portret al lui J. Edgar Hoover, cu accent pe ambitia unui om care a modelat institutii americane si a folosit informatia ca instrument de putere. Chiar daca aceste titluri nu au atins recordurile de box-office ale lui Titanic sau Inception, ele au cimentat imaginea unui actor care isi alege proiectele pentru a testa limitele expresiei si ale transformarii. Motion Picture Association (MPA) a clasificat constant astfel de filme in categoriile de rating care vizeaza un public matur (precum R), iar receptarea de catre critici si universitati a alimentat dezbateri despre etica, adevar si manipulare in media si politica.
Din perspectiva receptarii, Inception a acumulat nominalizari importante la Academy Awards la categoriile tehnice si creative, in timp ce Shutter Island continua sa fie analizat in cursuri de film pentru modul in care construieste ambiguitatea narativa. In 2025, ambele raman titluri reper in discutiile despre cum se poate imbogati cinemaul de gen fara a pierde audienta mainstream. Pentru DiCaprio, aceasta versatilitate a creat un pol de atractie: spectatorii vin atat pentru star, cat si pentru ideile si emotiile pe care le vehiculeaza filmele sale.
Roluri bazate pe fapte reale si transformari radicale
O parte semnificativa a filmografiei lui DiCaprio este dedicata personajelor reale sau inspirate de fapte istorice, unde sunt necesare transformari fizice si psihologice profunde. The Aviator (2004) i-a cerut sa redea mania grandorii, fobiile si geniul lui Howard Hughes; J. Edgar (2011) a cerut un portret nuantat al unei figuri controversate din istoria FBI; The Wolf of Wall Street (2013) a transformat excesul si cinismul lui Jordan Belfort intr-o comedie neagra, cu o energie greu de egalat. Catch Me If You Can (2002), regizat de Steven Spielberg, i-a dat ocazia sa joace un escroc carismatic, Frank Abagnale Jr., iar Blood Diamond (2006) l-a plonjat in drama morala a conflictelor africane generate de comertul cu diamante de razboi. In 2015, The Revenant a adus una dintre cele mai solicitante transformari: supravietuire extrema, efort fizic considerabil si un minimalism al dialogului care a pus in valoare prezenta corporala si expresivitatea tacuta a actorului. Pentru The Revenant, DiCaprio a primit Oscarul pentru Cel mai bun actor (ceremonia 2016), confirmand la AMPAS valoarea acestor alegeri de cariera.
Din punct de vedere statistic, aceste filme au adus o pondere importanta in totalul incasarilor si al nominalizarilor la marile premii. Catch Me If You Can a depasit 350 milioane USD global, The Wolf of Wall Street aproximativ 406 milioane, The Revenant circa 533 milioane (Box Office Mojo). BAFTA i-a acordat trofeul pentru rolul din The Revenant, iar Hollywood Foreign Press Association i-a oferit Globuri de Aur pentru The Aviator, The Wolf of Wall Street si The Revenant. In 2025, cand privim aceste titluri in ansamblu, observam un fir rosu: interesul pentru personaje a caror etica este flexibila, intunecata sau pusa sever la incercare de circumstante istorice si personale. Transformarile lui DiCaprio nu tin doar de machiaj sau slabit/ingrasat, ci de intreg repertoriul de gesturi, ritm respirator, privire si control al tensiunii interioare. Acest nivel de detaliu, evidentiat frecvent in interviuri si analize de scoala de film, explica de ce rolurile factuale au un ecou atat de mare in memoria spectatorilor.
Filme inspirate de fapte reale (selectie):
- Catch Me If You Can (2002) – Frank Abagnale Jr., escroc carismatic
- The Aviator (2004) – Howard Hughes, inovator si magnat al aviatiei
- Blood Diamond (2006) – trafic de diamante pe fundal de razboi civil
- J. Edgar (2011) – portretul enigmaticului director al FBI
- The Wolf of Wall Street (2013) – Jordan Belfort si excesul lumii financiare
- The Revenant (2015) – Hugh Glass, supravietuire si razbunare pe frontiera
Satira, comedie neagra si mesaj social
Leonardo DiCaprio si-a consolidat impactul si prin filme care imbina umorul negru cu comentariul social. The Wolf of Wall Street (2013) a transformat lacomia, hedonismul si manipularea pietelor intr-un spectacol hipnotic, in care DiCaprio a jonglat cu furia, farmecul si grotescul fara a pierde niciodata controlul scenei. La polul recent, Don’t Look Up (2021), regizat de Adam McKay, a utilizat un dezastru cosmic iminent ca metafora pentru negationism, polarizare si inertia institutionala in fata crizelor globale. In 2025, datele publicate de Netflix Top 10 arata ca Don’t Look Up ramane intre cele mai vizionate filme de pe platforma in primele 28 de zile de la lansare, cu aproximativ 360 de milioane de ore vizionate in fereastra initiala, cifra care l-a plasat pe o pozitie fruntasa in istoria serviciului SVOD. Spre deosebire de indicatorii Box Office Mojo, aceste cifre reflecta masuratori de streaming, dar confirma acelasi lucru: interesul masiv al publicului pentru productiile in care apare DiCaprio.
Aceste filme axate pe satira au relevanta si pentru dezbaterile din domeniile reglementate de institutii precum Motion Picture Association, care discuta constant despre responsabilitatea tematica si clasificarea continutului pentru audiente. The Wolf of Wall Street a atras atentia prin reprezentarea excesului, iar Don’t Look Up prin apelul sau la constientizare in fata amenintarilor globale. In paralel, Once Upon a Time in Hollywood (2019), regizat de Quentin Tarantino, a combinat nostalgia pentru vechiul Hollywood cu o nota revizionist-mitologica, permitandu-i lui DiCaprio sa taxeze anxietatile unui star in declin profesional, dar si sa livreze un comic amar. Aceste trei titluri arata cum actorul reuseste sa duca umorul negru si satira peste simpla provocare, spre reflectie sociala si culturala. In 2025, cand streamingul si cinematograful clasic convietuiesc, prezenta lui DiCaprio intr-un film poate inca declansa conversatii globale, studii de caz in universitatile de film si analize media despre influenta artei asupra politicilor publice si percepțiilor colective.
Western, frontiera si epopei istorice recente
DiCaprio a explorat tema frontierei, a vestului sau a reinventarii genului in filme ca Django Unchained (2012), The Revenant (2015), Once Upon a Time in Hollywood (2019) si Killers of the Flower Moon (2023). In Django Unchained, sub bagheta lui Quentin Tarantino, a creat un villain memorabil, Calvin Candie, un rol intens si riscant, puternic comentat pentru violenta si satira sociala. The Revenant a refacut imaginarul aspru al frontierei nord-americane, intr-o simfonie vizuala regizata de Alejandro G. Inarritu, cu incasari mondiale de peste 533 milioane USD si un pachet impresionant de premii (inclusiv Oscarul castigat de DiCaprio pentru rol principal). Once Upon a Time in Hollywood, desi contemporan cu finalul anilor ’60 si nu un western propriu-zis, a utilizat coduri si nostalgii ale genului: seriale TV din epoca, reguli ale masculinitatii filmice si un star-sistem in tranzitie. Killers of the Flower Moon a adus o epopee istorica in care DiCaprio, alaturi de Lily Gladstone si Robert De Niro, a lucrat din nou cu Scorsese pentru a interoga lacomia, violenta sistemica si rasismul institutionalizat din SUA anilor 1920.
La nivel de cifre si premii, Django Unchained a depasit aproximativ 426 milioane USD incasari globale, iar Once Upon a Time in Hollywood circa 377 milioane USD, conform Box Office Mojo. Killers of the Flower Moon a acumulat in cinematografe aproximativ 156 milioane USD, intr-un model de distributie cu sustinere puternica din partea Apple, iar la sezonul premiilor 2023–2024 a obtinut nominalizari multiple la Academy Awards, recunoscand mai ales performanta lui Lily Gladstone si regia lui Scorsese. In 2025, aceste filme constituie un segment important din modul in care DiCaprio si-a articulat interesul pentru relatia dintre miturile nationale, violenta istorica si resemnificarea genurilor. Prin aceste roluri, el a dovedit ca poate functiona atat ca protagonist eroic, cat si ca antagonist carismatic, integrand nuante care nu scutesc publicul de intrebari incomode despre trecut si prezent.
Titluri-cheie cu ADN de western/frontiera:
- Django Unchained (2012) – villan carismatic; incasari globale solide
- The Revenant (2015) – epopee a supravietuirii; Oscar pentru DiCaprio
- Once Upon a Time in Hollywood (2019) – nostalgie hollywoodiana cu ecouri de western
- Killers of the Flower Moon (2023) – istorie a crimelor Osage, nominalizari AMPAS in 2024
- The Quick and the Dead (1995) – timpurie incursiune in codurile western-ului
Impactul la box-office, premii si indicatori 2025
Privita in ansamblu pana in 2025, filmografia lui Leonardo DiCaprio cuprinde aproximativ 28 de lungmetraje de fictiune in care a avut roluri importante sau principale, fara a include proiecte documentare ori aparitii foarte limitate. Conform sumarului Box Office Mojo by IMDbPro, totalul incasarilor globale cumulate ale filmelor in care joaca depaseste aproximativ 7,6 miliarde USD. Varful absolut ramane Titanic, cu aproximativ 2,257 miliarde USD, in timp ce Inception a atins circa 836 milioane, The Revenant aproximativ 533 milioane, The Wolf of Wall Street in jur de 406 milioane, Django Unchained peste 426 milioane, Once Upon a Time in Hollywood in jur de 377 milioane, The Great Gatsby aproximativ 353 milioane, Catch Me If You Can circa 352 milioane. Shutter Island si The Departed au depasit fiecare 290 milioane USD, consolidand astfel prezenta lui in segmentul thriller. In 2025, aceste cifre confirma ca DiCaprio ramane un actor cu o putere semnificativa de atragere a publicului, inclusiv in perioade in care consumul se muta partial in streaming.
Pe partea de premii, bilantul ramane impresionant. La Academy of Motion Picture Arts and Sciences, DiCaprio a strans 7 nominalizari la Oscar (inclusiv una ca producator) si un trofeu castigator pentru The Revenant. La Hollywood Foreign Press Association, a castigat 3 Globuri de Aur (The Aviator, The Wolf of Wall Street, The Revenant). La BAFTA, a obtinut premiul pentru The Revenant, iar la Screen Actors Guild Awards (organizate de SAG-AFTRA) a castigat distinctia de actor principal pentru acelasi film. In 2025, Don’t Look Up continua sa apara foarte sus in clasamentele Netflix Top 10 pentru filmele in engleza in primele 28 de zile (aprox. 360 milioane de ore vizionate in fereastra initiala), semn ca impactul sau cultural trece dincolo de box-office clasic. Din perspectiva institutiilor industriei, Motion Picture Association raporteaza in fiecare an tendintele de consum si clasificarile de rating, iar pozitia filmelor cu DiCaprio in zona R reflecta apetitul publicului pentru continut matur si teme provocatoare.
Repere sintetice 2025:
- ~28 lungmetraje de fictiune cu roluri importante pana in 2025
- ~7,6–7,7 miliarde USD incasari globale cumulate (Box Office Mojo)
- 7 nominalizari la Oscar, 1 trofeu castigator (AMPAS)
- 3 Globuri de Aur castigate (HFPA), 1 premiu BAFTA, 1 SAG Award
- Don’t Look Up intre cele mai vizionate filme Netflix in primele 28 de zile (~360M ore)
Lista esentiala, pe genuri si perioade, pentru a raspunde la intrebarea: Care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio?
Intrebarea directa – care sunt filmele lui Leonardo DiCaprio – primeste cel mai bine raspuns daca le ordonam pe perioade si genuri, cu accent pe titlurile cunoscute si relevante. Debuturile si afirmarea timpurie aduc Critters 3, This Boy’s Life, Whats Eating Gilbert Grape, The Basketball Diaries, Romeo + Juliet si Marvins Room. Perioada de dupa Titanic include The Man in the Iron Mask si The Beach. In anii 2000 si 2010, gasim varfurile comerciale si autorale: Gangs of New York, Catch Me If You Can, The Aviator, The Departed, Blood Diamond, Body of Lies, Revolutionary Road, Shutter Island, Inception, J. Edgar, Django Unchained, The Great Gatsby, The Wolf of Wall Street, The Revenant, Once Upon a Time in Hollywood, Don’t Look Up si Killers of the Flower Moon. La acestea se adauga titluri mai putin vizibile sau cu distributie particulara, pe care multi le noteaza cu rezerve (de exemplu, Don’s Plum). In 2025, proiecte anuntate sau in dezvoltare, precum The Wager (asociat din nou cu Scorsese) sau alte colaborari potentiale, tin conversatia deschisa despre extinderea acestei filmografii.
Pe langa reperele de incasari si premii, util e sa privim filmografia si ca pe o harta a temelor: ambitia si prabusirea (The Aviator, The Wolf of Wall Street), frontiera si supravietuirea (The Revenant), coruptia si morala dubla (The Departed, Blood Diamond), realitatea si perceptia (Shutter Island, Inception), nostalgia si mitologia industriei (Once Upon a Time in Hollywood), istoria si justitia tardiva (Killers of the Flower Moon). In termeni de vizibilitate si recunoastere, institutiile mentionate – Academy of Motion Picture Arts and Sciences, BAFTA, Motion Picture Association, precum si platformele de masurare ca Box Office Mojo si Netflix Top 10 – confirma prin date si distinctii amploarea influentei sale. Daca obiectivul este sa parcurgi filmografia in mod eficient, o abordare tematica sau pe colaboratori (Scorsese, Nolan, Tarantino, Spielberg, Inarritu, Ridley Scott, Eastwood, Luhrmann) te ajuta sa observi coherentele stilistice si constantele de personaj.
Lista selectiva, structurata pentru orientare rapida:
- Etapa timpurie: Critters 3; This Boys Life; Whats Eating Gilbert Grape; The Basketball Diaries; Romeo + Juliet; Marvins Room
- Varf de popularitate: Titanic; The Man in the Iron Mask; The Beach
- Autori si epopei: Gangs of New York; The Aviator; The Departed; Shutter Island; The Wolf of Wall Street; Killers of the Flower Moon
- Thriller/SF si realitati fluide: Inception; Shutter Island; Body of Lies
- Fapte reale si transformari: Catch Me If You Can; Blood Diamond; J. Edgar; The Revenant
- Satira si comentariu social: The Wolf of Wall Street; Dont Look Up; Once Upon a Time in Hollywood

